فلوسك في آمان وهتزيد كمان.. أعلى 5 شهادات استثمار فى بنوك مصر

بانكير 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

 

 

معاك فلوس وعاوز تستثمرها وتاخد من وراها عائد كبير..نفسك الفلوس اللى معاك تفضل محافظة على قيمتها وما ياكلهاش التضخم .. محتار تختار مجال استثمار يناسب ظروف؟.. يبقى لازم تشوف الفيديو ده للآخر  

 

كلنا عايزين فلوسنا تزيد وتحققأرباح وعوايد كبيرة.. صح؟

طب ما تيجوا نعرف مع بعض إيه هي أحسن 5 شهادات استثمار دلوقتي في البنوك المصرية، وهنعرف كل التفاصيل اللي تهمك بالظبط. مستعدين؟ يلا بينا

أول حاجة لازم نعرفها، إيه هي أنواع الشهادات دي؟ لأن في منها قصيرة الأجل وسريعة الدفع، وفي منها طويلة الأجل والعائد بتاعها بيكون أعلى شوية. وفي شهادات بعائد ثابت، يعني تعرف من الأول هتاخد قد إيه، وفي شهادات بعائد متغير، يعني ممكن يزيد أو يقل حسب ظروف السوق. كل نوع له ميزاته وعيوبه فإيه النوع اللي يناسب هدفك؟"

تعالوا نقارن بين الشهادات دي ونشوف مين الأفضل تخيلوا الشهادات دي زي عربية، كل عربية ليها مواصفات معينة، سرعة، راحة، سعر... نفس الكلام في الشهادات، كل واحدة ليها عائد مختلف، ومدة مختلفة، وشروط مختلفة فمهم جداً تقارن بينهم كويس قبل ما تختار

 

دلوقتي هنعرض عليكم أعلى 5 شهادات استثمار حاليا في البنوك المصرية، بس لازم تعرفوا إن العروض دي بتتغير كل فترة

شهادة البنك الأهلي ودي من أقدم وأشهر الشهادات، وعادة بتكون العائد بتاعها كويس جداً، خصوصاً لو اخترت الشهادات طويلة الأجل.. وفيه شهادة بنك مصر اللى بيقدم عروض قوية وبيغير في نسب العائد كل فترة عشان يجذب العملاء.. وكمان شهادة البنك التجاري الدولي (CIB) اللى بيشتهر بتنوع عروضه، فبتلاقي عندهم شهادات بالجنيه المصري والدولار، وشهادات قصيرة وطويلة الأجل..كمان شهادة بنك قطر الوطني (QNB) اللى بيقدم عروض تنافسية، وبيركز على الشهادات طويلة الأجل أما بقا بنك أبوظبي الأول فبيقدم عروض متنوعة على الشهادات وبيغير في نسب العائد بشكل مستمر.

وقبل ما تبدأ تستثمر فلوسك فى شهادات فى شوية نصايح عملية لاختيار الشهادة المناسبة أولهم انك لازم تحدد هدفك يعنى عايز الفلوس دي ليه؟ للسفر؟ لشراء شقة؟ للزواج؟ كل هدف له شهادة مناسبة… فكر كمان في الفترة الزمنية يعني قد إيه هتقدر تستغنى عن الفلوس دي؟ كل ما الفترة أطول، كل ما العائد هيكون أعلى وبعدها قارن بين العروض ومتستعجلش في الاختيار، قارن بين عروض كل البنوك، وشوف مين بيقدم العرض الأفضل.

وضرورى تقرأ الشروط كويس لأن كل شهادة ليها شروط خاصة بيها، فاقرأ كل كلمة فيها قبل ما توافق.

في النهاية .. يا رب يكون الفيديو ده أفادكم وعرفكم كل حاجة عن الشهادات الاستثمارية ومتنسوش إن الاستثمار قرار مهم، فخدو وقتكم في التفكير قبل ما تاخدوا أي قرار.

إخلاء مسؤولية إن موقع مصر النهاردة يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق