التسليم فوري.. كل المعلومات لو بتدور على شقة

بانكير 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

 

 

لو عايز تتجوز وبتدور على شقة، فوزارة الإسكان دلوقتي عاملة الصح مع الشباب، بتبني وتشطب وتجهز شقق وتطرحها للقرعة، عشان ترسى على صاحب النصيب.

وفي الايام الأخير ة، وزارة الإسكان زفت بشرى سارة للمواطنين خاصة الشباب المقبل على الجواز، وأعلن المهندس شريف الشربيني، وزير الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية، عن أكبر طرح للوحدات السكنية الجاهزة للتسليم الفورى، والطرح ده بيتضمن 6575 وحدة سكنية في 15 مدينة جديدة.

والمدن المطروح فيها الشقق الجديدة هي: (القاهرة الجديدة- العلمين الجديدة- المنصورة الجديدة ـ 6 أكتوبر- أكتوبر الجديدة- حدائق أكتوبر- بدر- العبور- الشروق- العاشر من رمضان- السادات- المنيا الجديدة- غرب قنا الجديدة- ناصر «غرب أسيوط»- دمياط الجديدة).

وحاليا، وزارة الإسكان بتتوسع في طرح الوحدات السكنية بمختلف أنواعها، عشان تلبس الطلب المتزايد على الوحدات بالمدن الجديدة، وده تنفيذا لتوجيهات القيادة السياسية من ناحية، ودفع عجلة التنمية في المدن دي من ناحية تانية، بالإضافة لتحقيق رغبة المواطنين بمختلف شرائحهم في التملك وخاصة الشباب المقبل على الجواز ، وتحقيق التنمية المطلوبة.

ومن المقرر خلال الفترة الجاية، إن يتم تعزيز تشغيل منظومة النقل الداخلي والخارجي في المدن الجديدة وبين الوحدات المطروحة اللي بتتنوع ما بين سكن مصر ودار مصر وجنة مصر ، وإسكان متميز، وغير ده، لتلبية رغبات المواطنين وبجانب الوجدان دي هيتم قريب جدا إتاحة 409 وحدات "جنة" بمساحات مناسبة وخدمات متطورة.

يعني لو حضرتك ناوي تشتري شقة ومحتار وفي نفس الوقت خايف على فلوسك، فخليك مع طروحات وزارة الإسكان، عشان تضمن فلوسك وتتجنب سيناريو النصب أو تأخير التسليم، وده لأن كله فوري.

إخلاء مسؤولية إن موقع مصر النهاردة يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق