صدمة في أسعار البنزين والسولار.. العالم على أعتاب “مرحلة انفجار” في أسعار النفط

بانكير 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

 

 

يا ترى إيه اللي بيحصل في العالم دلوقتي ؟ وليه أسعار النفط بترتفع فجأة؟ وهل الوضع ده هيفضل مستمر؟ وإيه اللي ممكن يحصل في أسعار البنزين والسولار في مصر؟ كل ده ممكن يكون شغل بالك أو مأثر عليك بشكل مباشر في حياتك اليومية! خلينا نخش في التفاصيل ونعرف إيه اللي مستني العالم الفترة الجاية بسبب الأزمات الأخيرة في الشرق الأوسط وتأثيرها على الاقتصاد العالمي  خصوصاً في موضوع النفط..

 

النفط يا جماعة هو العمود الفقري للاقتصاد العالمي.. ومعظم الدول الصناعية والنامية بتعتمد عليه بشكل أساسي عشان تشغل المصانع  ووسائل النقل  وكمان توليد الكهرباء في بعض الأماكن.. يعني أي تحرك في أسعاره بيأثر على كل حاجة  من أكبر الشركات العالمية لأصغر بيت

وفي الفترة الأخيرة وبالتحديد بعد اشتعال الصراع في الشرق الأوسط  شفنا ارتفاعات حادة في أسعار النفط العالمية.

طب ليه ده بيحصل؟

الصراع في الشرق الأوسط  خصوصاً في مناطق الإنتاج الرئيسية للنفط زي الخليج  بيعمل نوع من القلق في الأسواق العالمية.. والمستثمرين بيخافوا يحصل نقص في الإمدادات  وده بيزود الطلب على النفط المتاح في السوق  وبيؤدي لزيادة في الأسعار.

والأحداث اللي بتحصل في الشرق الأوسط دلوقتي مش مجرد نزاعات بسيطة  دي ممكن تؤدي لتعطيل إنتاج أو نقل النفط.. ومناطق زي الخليج العربي بتمتلك أكبر احتياطيات النفط في العالم  وبالتالي أي تهديد على الإنتاج أو التصدير من المناطق دي بيلعب دور كبير في تحريك الأسعار.

وخلينا نفتكر إن العالم دلوقتي مش بيواجه بس تحديات سياسية في الشرق الأوسط  لكن كمان عندنا تحديات اقتصادية  زي التضخم وارتفاع تكلفة الإنتاج عالمياً.. والحاجات دي كلها بتزود الضغط على أسعار النفط  وبالتالي بنشوف تأثير مباشر على حياتنا اليومية.

 

نيجي بقى لمصر  وتأثير ارتفاع أسعار النفط العالمي علينا؟

مصر  رغم إنها بتنتج جزء من احتياجاتها من النفط  إلا إنها بتستورد كميات كبيرة عشان تقدر تلبي الطلب المحلي على البنزين والسولار.. يعني أي ارتفاع في الأسعار العالمية بينعكس بشكل مباشر على الأسعار المحلية

خلينا نكون واقعيين ارتفاع أسعار النفط يعني إن تكلفة إنتاج البنزين والسولار هتزيد  وبالتالي ده هيأثر على أسعارهم في السوق المصري.. وممكن نشوف زيادة في أسعار البنزين والسولار  خصوصاً لو الوضع الحالي فضل مستمر.. ده طبعاً هيأثر على كل حاجة بتعتمد على الوقود في مصر  من نقل البضائع للأسعار في الأسواق

 

طب إيه اللي ممكن يحصل الفترة الجاية؟ وهل هنشوف استمرار في ارتفاع الأسعار؟

الحقيقة إن الوضع ده بيتوقف على كتير من العوامل  منها مدى استمرارية النزاع في الشرق الأوسط  وردود فعل الدول الكبرى زي الولايات المتحدة وأوروبا.. وكمان في احتمالات لدخول دول منتجة للنفط زي روسيا في المعادلة  وده هيكون ليه تأثير إضافي على السوق..

على الجانب الآخر  في محاولات عالمية للتوجه نحو الطاقة البديلة وتقليل الاعتماد على النفط  لكن لسه مش واصلين للمرحلة اللي نقدر نقول فيها إن النفط مش عنصر أساسي في الاقتصاد.

أخيرا   لازم نكون مستعدين لأي تطورات جديدة في سوق النفط.. الأحداث السياسية والاقتصادية اللي بتحصل حوالينا دايماً ليها تأثير مباشر على حياتنا اليومية.. فلو كنت بتسأل إيه اللي هيحصل في أسعار البنزين والسولار الفترة الجاية في مصر؟ الإجابة هي إننا ممكن نشوف زيادة  وده هيكون مرتبط بشكل أساسي بالتطورات في الشرق الأوسط والأسواق العالمية.. خلينا نتابع الأحداث عن قرب ونفهم إزاي العالم بيتحرك عشان نقدر نتوقع إيه اللي جاي..

إخلاء مسؤولية إن موقع مصر النهاردة يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق